Åre Arkitektbyrå

Förskola: Kotten Åre kommun

Vi vann tävling om ny förskola i Undersåker!

5
  • nyhet_forskola_5
  • nyhet_forskola_4
  • nyhet_forskola_3
  • nyhet_forskola_2
  • nyhet_forskola_1
  • Plan1 och 2_1_100.ai
  • Plan1 och 2_1_100.ai

Uppdrag: Arkitekttävling om ny förskola i Undersåker i Åre kommun. Tillsammans med Metro Arkitekter Göteborg och COWI, har Åre Arkitektbyrå vunnit med tävlingsbidraget “i ett hus vid skogens slut, liten kotte blickar ut”.
Beställare: Årehus AB

Att gå i förskolan kan vara fantastiskt kul, spännande och mysigt. Det kan vara läskigt också, med nya miljöer, många barn och vuxna. Vi vill såklart att alla barn ska få en varm, trygg, säker, rolig, lärorik och lekfull förskolemiljö – vi vill att våra barn ska älska sin förskola. Vi hoppas och tror att vi skapat förutsättningar för att det ska bli just så.
Låga huskroppar, tätt ihop. Fasader med träspån som skyddar varandra som fjällen på en kotte. Ett flikigt levande grönt tak av ört-sedum-ängs-matta. Lite extra levande och roligt. Entréerna har skyddande tak och öppnar sig som en famn. Varje avdelning har egen entré så upplevelsen för barnen blir småskalig. Det är lätt att se in och ut och förstå rummen därinne redan i entrén.
Entrén är ljus och praktisk med smarta lösningar som tvättho, RWC och närhet till torkrum. Bänk och fönster är anpassat för barnen. Avdelningarna är spegelvända två och två och kan dela funktioner med varandra så personalen får lätt att samarbeta och hjälpas åt sinsemellan.
Förskolans rum är stora och ljusa men längre in finns också mindre och lugna rum. De stora rummen har stora fönster mot lekparken utanför. De mindre rummen har små spännande ljusgluggar där man kan leka lugna lekar och vila. Förskolebarnens allrum erbjuder samling och lek samt stunder tillsammans vid matbordet där måltiderna serveras – barnen äter i sin egna avdelning. Skötrum ska vara skyddade från insyn och stängt av hygieniska skäl men personal ska kunna ha ögonkontakt med varandra mellan rummen. Sköt-,tvätt- och wc-rummet ligger centralt i avdelningen.
Förskolans aktiviteter som kräver större yta erbjuds det i ateljéerna – det gemensamma torget. Här samsas flera funktioner och möjligheterna att använda ateljéerna på flera sätt är förutsättningen för ett levande aktivitetstorg. Närhet till utomhusprojekt på innergården ”mellanrummet” ger ateljéverksamheterna friare tyglar. Det är nära mellan inomhus och utomhus – mellanrummet tillåter ljus strömma in till förskolans ateljéer och pedagogiska rum. Under det stora taket kan barnen leka i skuggan, i skydd från regn eller vila i sin vagn.